Jeg har utforsket akvarell og akryl som maleteknikk. Jeg har
utforsket ulike redskaper og underlag, og vurdert deres egnethet opp mot den
maleteknikken det blir prøvd ut på. Avslutningsvis har jeg beskrevet
komposisjonen i tre av bildene mine.
Akvarell
Maling for akvarell lages ved at finpulveriserte pigmenter
rives med et vannløselig bindemiddel. Malingen er transparent og brukes stort
sett i tynne laveringer, derfor bruker en helst myke, naturlige hårpensler
(f.eks. mår hår).
De tre teknikkene/egenskapene jeg skal illustrere med
akvarellmaling er
- Vått-i-vått
- Laveringer over hverandre
- Svamping.
Utstyr: tubemaling, blokkmaling (skoleskrin), akvarellark
(180g), kjøkkenpapir og pensler i ulik størrelse.
Vått i vått (underoverskrift)
Å male akvarell «vått-i-vått» betyr å male på papir som er
fuktet på forhånd, enten med vann eller med et tidligere stråk som ikke er
tørket enda. Denne teknikken brukes ofte for å skape graderte laveringer på
store partier. Det er også en metode for å skape jevne overganger mellom
forskjellige farger.
Prosess bilde. |
Arket ble vætet godt med en stor pensel. Mens arket enda var
vått la jeg på først gult og grønt. Malingen var fortsatt våt da jeg la på
forskjellige nyanser av oransje og brunt i midten. Så lot jeg arket tørke helt
før jeg igjen vætet hele arket, og la på flere laveringer med litt mørkere
farger.
Med denne teknikken var det vanskelig å få tatt
prosessbilder da jeg måtte jobbe hurtig for at malingen ikke skulle tørke midt
i prosessen.
Ferdig bilde. |
Laveringer over hverandre og svamping
En lavering er en tynn malingsfilm, godt fortynnet med vann.
Ved å legge flere laveringer med samme farge over hverandre vil en få en dypere
og mer tiltalende valør, enn ved å legge én tykk lavering. En kan også blande
farger ved å legge tynne, transparente laveringer over hverandre.
Svamping gjør en mens laveringen fortsatt er våt. Man bruker
svamp eller lignende til å suge opp maling. En får da myke konturer og
illusjonen av dybde. Dette er en effektiv måte å skape skymotiver på.
Prosess bilder. |
På veggene av hytta har jeg lagt flere laveringer med samme
farge over hverandre for å få en dyp og klar blåfarge. På mellomgrunne og
bakgrunnen har jeg lagt flere bleke laveringer med blått og sort.
Himmelen er malt med veldig utvannet blåfarge. Jeg har brukt
tørkepapir for å suge opp malingen for å få lysere skyer. Dette er gjort flere
ganger.
Ferdig bilde. |
Akryl
De vanligste typene av akrylmaling er fargepigmenter blandet
med polyakrylater og polymetakrylater. Malingen er vannløselig før den er
tørket og vannfast etter tørking. Den tørker hurtig og kan derfor raskt
overmales. Malingen kan brukes både transparent og opak.
De tre teknikkene/egenskapene jeg skal illustrere med akrylmaling
er
- Skrapeteknikker
- Gradering av opake farger
- Sjablong
Utstyr: maling fra to forskjellige merker (Pebeo Studio og
Golden), akrylpapir (300g), nal, malekniv, spisepinne og pensler i ulik
størrelse.
Skrapeteknikk
Prosess bilder. |
Jeg startet med å tape arket til arbeidsplaten. Jeg la blå
og gul maling langs kortsiden av arket uten at fargene lå i hverandre, og dro
nalen over. Deretter dro jeg nalen over en gang til med litt forskjøvet
plassering fra først gang. Når malingen var helt tørr gjentok jeg prosessen med
rød og gul maling, men her la jeg de to fargene slik at de på enkelte steder lå
i hverandre. Denne gang dro jeg nalen over kun en gang. Til slutt dro jeg en
malekniv over et par steder for å lage noen smale riss i malingen.
Ferdig bilde. |
Gradering av opake farger
Ved gradering av opake farger er det viktig å huske at
malingen tørker raskt. Derfor bør en bare male så mye som en vil rekke å blande
mens malingen fortsatt er våt.
Prosess bilde. |
Jeg startet med å legge på rikelig med blå og grønn maling.
Deretter brukte jeg en bred og fuktig pensel som jeg stråk flere ganger over
området der jeg ville at fargene skulle blandes.
Ferdig bilde. |
Sjablong
Prosess bilder. |
Jeg laget en sjablong av kartong som jeg la over den tørka
bakgrunnen. Jeg brukte en bøyd palettkniv og smurte malingen tykt over
sjablongen. Umiddelbart etterpå løftet jeg vekk sjablongen og lot malingen
tørke. Til slutt la jeg på maling med en litt mørkere valør med en tynn pensel.
Ferdig bilde. |
Refleksjoner
Akryl og akvarell har flere likheter, ulikheter, muligheter
og begrensninger. Begge malingene tynnes med vann, og tørker hurtig. Akvarell
kan i motsetning til akryl bearbeides med vann selv etter at malingen er tørr.
Akryl derimot kan brukes opak og en kan legge dekkende farger over tørr maling.
Siden akvarellen er transparent er det vanskelig å skjule feil, eller få frem
lys på en allerede overmalt flate. Tradisjonelt brukes ikke fargen hvit i
akvarell.
Mange av de samme teknikkene kan brukes både på akryl og
akvarell. Tynne transparente lavering, vått i vått, skraping etc. Både akryl og
akvarell forandrer seg noe ved tørking og kan bli litt mørkere.
Både akryl og akvarell egner seg til bruk i skolen, men de
kan med fordel brukes til hvert sitt formål.
En av de tingene jeg selv syntes var vanskelig med akvarell
var å tilpasse mengde vann på penselen. Ved for mye vann er faren for at
fargene blør sammen, ved for lite vann blir strøkene mindre myke og jevne.
Derimot tenker jeg at akvarell er fint å bruke i undervisning om fargelære.
Elevene kan se hvordan blanding av farger med tynne laveringer, eller
vått-i-vått blir, slik får de får en større forståelse av farge og bruk av
farge. Akvarell i kakeform er økonomisk i bruk, og lett anvendelig i større
grupper. De fleste skoler har klassesett med akvarellskrin og pensler.
Utfordringen vil jeg tro er å få skolen til å kjøpe skikkelig akvarellpapir.
Mange elever har tidligere opplevelser med maling på tynt papir der papiret
blir ujevnt og buer seg, dette gir liten motivasjon til å legge ned arbeid i
maleriet.
Akryl er ikke like økonomisk som akvarell, men fremdeles et
rimelig alternativ. Maleriene kan jobbes med over tid, og gir elevene mulighet
til å rette opp hvis det er noe de er misfornøyd med i bildet. Her opplever jeg
at elevene har større mestring, og større mulighet for å ende opp med et
produkt de kan være fornøyd med.
Elevene kan dra nytte av fargelæren med akvarell inn i
arbeidet med akryl.
I arbeidet med akryl, vil jeg hatt mindre grupper da det
innebærer mer utstyr. Elevene må ha plass til å kunne ha godt arbeidsrom rundt
seg.
Elevene vil kunne prøve ut forskjellige teknikker som
skraping med malekniv eller nal, bruk av sjablong som elevene lager selv, noe
som ikke krever mye økonomisk.
Komposisjon
Dette bildet er malt med akvarellmaling. Det skal forestille
en hytte, med landskap i bakgrunnen. Her har jeg forsøkt å bruke Ittens
kvalitetskontrast, fargens renhet eller metningsgrad. Farger vil miste sin
fargestyrke om de blir iblandet svart eller hvitt. Bildet viser motsetningen
mellom den mettede, klare blåfargen og de matte uklare fargene. Bildet har
lysere valører og mindre kontraster der som skal oppfattes som lengst borte, og
sterkere farger der det skal oppfattes som nærmere. Fargevaløren skaper dermed
en forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn. I forgrunnen er det størst kontrast slik
at detaljer blir tydelige. I mellomgrunnen blir fargene dusere og mørkere for å
skape en avstand til forgrunnen. Bakgrunnen er lys og oppfatte som lengst
borte.
Dette bildet er malt med akrylmaling. Det skal forestille
fisker langs bunnen i havet. Jeg har valgt å ha bakgrunnen i kalde farger (blå
og grønn), og fiskene i varme farger (rødtoner). Jeg har her brukt Ittens
kald-varm kontrast som er den mest uttrykkssterke kontrasten. Vi opplever som
oftest at de varme fargene springer frem, mens de kalde fargene trekker seg
tilbake. Fargene både i bakgrunnen og i fiskene virker på denne måten mer
livfulle. Fiskene er plassert slik at tre av dem overlapper, dette viser at det
er rom mellom dem. At de små fiskene er plassert høyere opp enn de større
forsterker illusjonen av rom. Fiskene bli også gradvis mindre slik at de
største fiskene oppleves som nærmere enn de mindre. Dette understrekes også av
at de mindre fiskene bli dusere i fargen. Både malestrøkene og fiskene danner
horisontale linjer som skaper ro i bildet. Den største fisken ligger midt i den
gylne snitt, noe som gjør at bildet virker balansert.
Dette bildet er malt med akrylmaling. Det skal forestille en
blomstereng. I dette bildet er det brukt Ittens komplementærfarger. Dette er
fargene som ligger rett ovenfor hverandre i fargesirkelen. Disse to fargene utfyller
hverandre og fremhever hverandre. I tillegg er det brukt Ittens
kvantiteskontrast som beskriver hvordan fargene har ulik styrke. På grunn av de
ulike fargestyrkene, er det behov for ulik mengde for at fargene skal bli like
sterke. Oransje er omtrent dobbelt så sterk som blått. For at bildet skal få en
viss harmoni, må det derfor være mer blått enn oransje i bildet. Blomstene er
oransje som er en varm farge, og bakgrunnen er blå som er en kald farge. Den
kalde bakgrunnen fremhever de varme fargeområdene. Blomstene danner vertikale
linjer i bildet som skaper spenning og en tanke om vekst.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar