søndag 23. november 2014

Maleteknikker og formalestetiske virkemidler.


Jeg har utforsket akvarell og akryl som maleteknikk. Jeg har utforsket ulike redskaper og underlag, og vurdert deres egnethet opp mot den maleteknikken det blir prøvd ut på. Avslutningsvis har jeg beskrevet komposisjonen i tre av bildene mine.

Akvarell

Maling for akvarell lages ved at finpulveriserte pigmenter rives med et vannløselig bindemiddel. Malingen er transparent og brukes stort sett i tynne laveringer, derfor bruker en helst myke, naturlige hårpensler (f.eks. mår hår). 

De tre teknikkene/egenskapene jeg skal illustrere med akvarellmaling er
  •          Vått-i-vått
  •          Laveringer over hverandre
  •          Svamping.
Utstyr: tubemaling, blokkmaling (skoleskrin), akvarellark (180g), kjøkkenpapir og pensler i ulik størrelse.

Vått i vått (underoverskrift)

Å male akvarell «vått-i-vått» betyr å male på papir som er fuktet på forhånd, enten med vann eller med et tidligere stråk som ikke er tørket enda. Denne teknikken brukes ofte for å skape graderte laveringer på store partier. Det er også en metode for å skape jevne overganger mellom forskjellige farger.

Prosess bilde.
Arket ble vætet godt med en stor pensel. Mens arket enda var vått la jeg på først gult og grønt. Malingen var fortsatt våt da jeg la på forskjellige nyanser av oransje og brunt i midten. Så lot jeg arket tørke helt før jeg igjen vætet hele arket, og la på flere laveringer med litt mørkere farger.
Med denne teknikken var det vanskelig å få tatt prosessbilder da jeg måtte jobbe hurtig for at malingen ikke skulle tørke midt i prosessen.

Ferdig bilde.

Laveringer over hverandre og svamping

En lavering er en tynn malingsfilm, godt fortynnet med vann. Ved å legge flere laveringer med samme farge over hverandre vil en få en dypere og mer tiltalende valør, enn ved å legge én tykk lavering. En kan også blande farger ved å legge tynne, transparente laveringer over hverandre.
Svamping gjør en mens laveringen fortsatt er våt. Man bruker svamp eller lignende til å suge opp maling. En får da myke konturer og illusjonen av dybde. Dette er en effektiv måte å skape skymotiver på.


Prosess bilder.
På veggene av hytta har jeg lagt flere laveringer med samme farge over hverandre for å få en dyp og klar blåfarge. På mellomgrunne og bakgrunnen har jeg lagt flere bleke laveringer med blått og sort.
Himmelen er malt med veldig utvannet blåfarge. Jeg har brukt tørkepapir for å suge opp malingen for å få lysere skyer. Dette er gjort flere ganger.

Ferdig bilde.

Akryl

De vanligste typene av akrylmaling er fargepigmenter blandet med polyakrylater og polymetakrylater. Malingen er vannløselig før den er tørket og vannfast etter tørking. Den tørker hurtig og kan derfor raskt overmales. Malingen kan brukes både transparent og opak.

De tre teknikkene/egenskapene jeg skal illustrere med akrylmaling er
  •          Skrapeteknikker
  •          Gradering av opake farger
  •          Sjablong
Utstyr: maling fra to forskjellige merker (Pebeo Studio og Golden), akrylpapir (300g), nal, malekniv, spisepinne og pensler i ulik størrelse.

Skrapeteknikk



Prosess bilder.
Jeg startet med å tape arket til arbeidsplaten. Jeg la blå og gul maling langs kortsiden av arket uten at fargene lå i hverandre, og dro nalen over. Deretter dro jeg nalen over en gang til med litt forskjøvet plassering fra først gang. Når malingen var helt tørr gjentok jeg prosessen med rød og gul maling, men her la jeg de to fargene slik at de på enkelte steder lå i hverandre. Denne gang dro jeg nalen over kun en gang. Til slutt dro jeg en malekniv over et par steder for å lage noen smale riss i malingen.

Ferdig bilde.

Gradering av opake farger

Ved gradering av opake farger er det viktig å huske at malingen tørker raskt. Derfor bør en bare male så mye som en vil rekke å blande mens malingen fortsatt er våt.

Prosess bilde.
Jeg startet med å legge på rikelig med blå og grønn maling. Deretter brukte jeg en bred og fuktig pensel som jeg stråk flere ganger over området der jeg ville at fargene skulle blandes.

Ferdig bilde.

Sjablong 


Prosess bilder.

Jeg laget en sjablong av kartong som jeg la over den tørka bakgrunnen. Jeg brukte en bøyd palettkniv og smurte malingen tykt over sjablongen. Umiddelbart etterpå løftet jeg vekk sjablongen og lot malingen tørke. Til slutt la jeg på maling med en litt mørkere valør med en tynn pensel.

Ferdig bilde.

Refleksjoner

Akryl og akvarell har flere likheter, ulikheter, muligheter og begrensninger. Begge malingene tynnes med vann, og tørker hurtig. Akvarell kan i motsetning til akryl bearbeides med vann selv etter at malingen er tørr. Akryl derimot kan brukes opak og en kan legge dekkende farger over tørr maling. Siden akvarellen er transparent er det vanskelig å skjule feil, eller få frem lys på en allerede overmalt flate. Tradisjonelt brukes ikke fargen hvit i akvarell.
Mange av de samme teknikkene kan brukes både på akryl og akvarell. Tynne transparente lavering, vått i vått, skraping etc. Både akryl og akvarell forandrer seg noe ved tørking og kan bli litt mørkere.
Både akryl og akvarell egner seg til bruk i skolen, men de kan med fordel brukes til hvert sitt formål.
En av de tingene jeg selv syntes var vanskelig med akvarell var å tilpasse mengde vann på penselen. Ved for mye vann er faren for at fargene blør sammen, ved for lite vann blir strøkene mindre myke og jevne. Derimot tenker jeg at akvarell er fint å bruke i undervisning om fargelære. Elevene kan se hvordan blanding av farger med tynne laveringer, eller vått-i-vått blir, slik får de får en større forståelse av farge og bruk av farge. Akvarell i kakeform er økonomisk i bruk, og lett anvendelig i større grupper. De fleste skoler har klassesett med akvarellskrin og pensler. Utfordringen vil jeg tro er å få skolen til å kjøpe skikkelig akvarellpapir. Mange elever har tidligere opplevelser med maling på tynt papir der papiret blir ujevnt og buer seg, dette gir liten motivasjon til å legge ned arbeid i maleriet.
Akryl er ikke like økonomisk som akvarell, men fremdeles et rimelig alternativ. Maleriene kan jobbes med over tid, og gir elevene mulighet til å rette opp hvis det er noe de er misfornøyd med i bildet. Her opplever jeg at elevene har større mestring, og større mulighet for å ende opp med et produkt de kan være fornøyd med.
Elevene kan dra nytte av fargelæren med akvarell inn i arbeidet med akryl.
I arbeidet med akryl, vil jeg hatt mindre grupper da det innebærer mer utstyr. Elevene må ha plass til å kunne ha godt arbeidsrom rundt seg.
Elevene vil kunne prøve ut forskjellige teknikker som skraping med malekniv eller nal, bruk av sjablong som elevene lager selv, noe som ikke krever mye økonomisk.




Komposisjon


Dette bildet er malt med akvarellmaling. Det skal forestille en hytte, med landskap i bakgrunnen. Her har jeg forsøkt å bruke Ittens kvalitetskontrast, fargens renhet eller metningsgrad. Farger vil miste sin fargestyrke om de blir iblandet svart eller hvitt. Bildet viser motsetningen mellom den mettede, klare blåfargen og de matte uklare fargene. Bildet har lysere valører og mindre kontraster der som skal oppfattes som lengst borte, og sterkere farger der det skal oppfattes som nærmere. Fargevaløren skaper dermed en forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn. I forgrunnen er det størst kontrast slik at detaljer blir tydelige. I mellomgrunnen blir fargene dusere og mørkere for å skape en avstand til forgrunnen. Bakgrunnen er lys og oppfatte som lengst borte.


Dette bildet er malt med akrylmaling. Det skal forestille fisker langs bunnen i havet. Jeg har valgt å ha bakgrunnen i kalde farger (blå og grønn), og fiskene i varme farger (rødtoner). Jeg har her brukt Ittens kald-varm kontrast som er den mest uttrykkssterke kontrasten. Vi opplever som oftest at de varme fargene springer frem, mens de kalde fargene trekker seg tilbake. Fargene både i bakgrunnen og i fiskene virker på denne måten mer livfulle. Fiskene er plassert slik at tre av dem overlapper, dette viser at det er rom mellom dem. At de små fiskene er plassert høyere opp enn de større forsterker illusjonen av rom. Fiskene bli også gradvis mindre slik at de største fiskene oppleves som nærmere enn de mindre. Dette understrekes også av at de mindre fiskene bli dusere i fargen. Både malestrøkene og fiskene danner horisontale linjer som skaper ro i bildet. Den største fisken ligger midt i den gylne snitt, noe som gjør at bildet virker balansert.


Dette bildet er malt med akrylmaling. Det skal forestille en blomstereng. I dette bildet er det brukt Ittens komplementærfarger. Dette er fargene som ligger rett ovenfor hverandre i fargesirkelen. Disse to fargene utfyller hverandre og fremhever hverandre. I tillegg er det brukt Ittens kvantiteskontrast som beskriver hvordan fargene har ulik styrke. På grunn av de ulike fargestyrkene, er det behov for ulik mengde for at fargene skal bli like sterke. Oransje er omtrent dobbelt så sterk som blått. For at bildet skal få en viss harmoni, må det derfor være mer blått enn oransje i bildet. Blomstene er oransje som er en varm farge, og bakgrunnen er blå som er en kald farge. Den kalde bakgrunnen fremhever de varme fargeområdene. Blomstene danner vertikale linjer i bildet som skaper spenning og en tanke om vekst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar