Jeg skulle lage meg et nytt profilbilde der stikkordene var kreativitet, ærlighet og det å tenke utenfor boksen.
Med utgangspunkt i bildene vil jeg si litt om mennesket i sosiale medier og hvordan dette kan brukes i undervisning på ungdomstrinnet.
Profilbilde
Prosess bilde. |
Prosess bilde. |
Prosess bilde. |
Mitt profilbilde. |
Mennesket i sosiale medier
I mitt arbeid med denne oppgaven brukte jeg mye tid på å tenkte på tidligere profilbilder jeg har brukt i sosiale medier. Jeg gikk gjennom bildene og prøvde å se om det var noe som alle bildene har til felles. Det jeg oppdaget var at jeg har mange bilder som viser hva jeg til ulike tider har holdt på med, som for eksempel skitur i påsken, fisketur på sommeren, konsertopplevelser, reiser etc. Flere av bildene mine kan jeg kalle «tulle» bilder, der jeg gjør meg til eller finner på noen sprell. Noen av bildene er jeg alvorlig på, noen er smilende, andre ler jeg på. Og skal jeg være helt ærlig så er vel den røde tråden at alle bildene vil jeg anse som bilder jeg har vært «heldig» med. Ingen av bildene viser hvor fæl jeg kan se ut når jeg akkurat har våknet, eller når jeg er stuptrøtt på kvelden, eller rett og slett sitter i mine egne tanker og ikke tenker på hvordan jeg ser ut. Bildene forteller stort sett om oppturene i livet. De situasjonene jeg vil fortelle om til venner og kjente.
Profilbilder kan representere et tidsbilde ved at vi ønsker å fremstille oss på best måte slik vi er i nåtiden. Klær, frisyrer, trender, sivil status endrer seg i større og mindre grad gjennom livet. Vi går igjennom forskjellig epoker i eget liv, der interesser og livsstil styrer vårt fokus.
Sosial medier fremstiller mennesker i fragmenter. Det er kun deler av livet som blir presentert, ikke en helhet. De fleste mennesker ønsker å vise seg fra sin beste side. I sosiale medier kan en velge selv hva en ønsker å dele med omverdenen og hvordan en vil fremstå. Profilbildene vi legger ut på sosiale medier viser ofte et glansbilde av oss selv og vår statur. Disse bildene kan sammenlignes med portrettene en fikk malt av seg selv hvis en ser tilbake i kunsthistorien. I undervisning på skolen kan elevene jobbe med å komponere et bilde av seg, med utgangspunkt i gamle portretter der hver enkelt elev må sette seg inn i hvordan de ville fremstilt seg selv på den tiden. Deretter kan elev komponere et bilde der de skal være ærlig i fremstillingen av seg selv i nåtiden. Denne oppgaven vil kreve mye av elevene, men kan være med på å få elevene til å tenke på hvilke signaler de sender ut i sosiale medier, i tillegg til at de blir mer bevisst på hvor fragmentert denne fremstillingen er.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar