"Mennesket i tidsbildet"
Del 1:
Dokumentasjonen skal inneholde:
- 3 blindtegninger, med støttetekst.
- 3 skisser med speil, med støttetekst.
- 3 skisser uten speil, med støttetekst.
Du skal skisse ditt eget portrett flere dager over tid. Du
skal tegne minimum 15 av dagene i perioden. Fokus: strek og ulike
tegneredskaper. Minimum 10 blindtegninger av ansikt med speil. Minimum
10 skisser av ansikt med speil (fra 2-5min). Minimum 10 skisser av
portrett tegnet etter din egen forestilling. Hva oppdager du underveis
og i ettertid? Stikkord: strek - tempo - kraft - sinnstilstand - fange
et uttrykk - sensitiv - følsomhet - tegneredskap. Skriv korte
notater/stikkord til hver tegning. Hvordan påvirker tid og sted skissen?
Hvordan påvirker tempo og kraft skissen? Notatene danner utgangspunkt
for didaktisk del.
Utstyr: A3 skisseark - blyanter i ulik hardhet - 4H - 3B og 6B. Pastellkritt, hårspray eller fixativ.
|
Blindtegning. Blyant 3B. Her tegnet jeg hurtig og med normalt trykk. Var avslappet. |
|
Blindtegning. Kritt. Her tegnet jeg hurtig og hardt. Var frustrert. |
|
Blindtegning. Blyant 6B. Her tegnet jeg hurtig og hardt. Var syk. |
|
Skisse med speil. Blyant 3B. 3 minutt. Her tegnet jeg sakte og med normalt trykk. Var avslappet. |
|
Skisse med speil. Kritt. 4 minutt. Her tegnet jeg hurtig og hardt. Var travel. |
|
Skisse med speil. Blyant 6B. Her tegnet jeg sakte og lett. Var søvnig. |
|
Skisse uten speil. Blyant 4H. Her tegnet jeg med normalt tempo og lite trykk. Var trøtt. |
|
Skisse uten speil. Kritt. Her tegnet jeg hurtig og hardt. Var frustrert. |
|
Skisse uten speil. Blyant 3B. Her tegnet jeg hurtig og med middels trykk. Var avslappet. |
Del 2:
Dokumentasjonen skal inneholde:
- Svart/hvitt foto av deg selv som du har tatt utgangspunkt i.
- 3 prosessfoto med støttetekst.
- Foto av ferdig tegning med støttetekst.
SKRIKET - studie - portrett i kull. Du skal ta bilde av deg
selv eller en annen (få gjerne hjelp av en medfotograf). Fotoet skal
danne utgangspunkt for en studie. I fotoet skal en skrike. Det skal kun
være en lyskilde i fotoet og den skal komme fra siden. Lyssett ansiktet
slik at du har høylys og skygge. Vi jobber med gråtoneskalaen for å
skape illusjon av form, lys og skygge. Erfar kullets muligheter.
Du
skal bruke markeringstape (ca.2cm bred) som en ramme rundt tegningen,
tape i ytterkant. Hjelpemiddel: rutenett. Print bildet i A4 - putt det i
en plastlomme, del bildet i 5cm rutenett, gjør det samme med A3 arket
bare her i 7,5cm rutenett. Stående format. I prosessen er det viktig å
bytte mellom å se deler og helhet. Du kan bruke en hard blyant for å
tegne opp svake hjelpestreker før du går i gang med kull. Tegningen skal
være ferdig og tas med til samling.
Utstyr: Tegneark A3 (ikke glatt papir) - kull - maskeringstape - knettgummi - pensel 5cm og pensel 1cm - hårspary eller fixativ.
|
Foto. Lyssatt fra siden, en lyskilde. Høylys og skygge. |
|
Prosessfoto. Svake hjelpelinjer og rutenett. Startet med kull midt på arket. |
|
Prosessfoto. Jobber meg utover mot sidene. Legger på de mørkeste områdene slik at jeg lettere skal se graderingene underveis. |
|
Prosessfoto. Tegningen begynner å bli ferdig. Noen områder må fremdeles graderes bedre. |
|
Skriket. Ferdig bilde, tegnet med kull. |
Del 3:
Dokumentasjonen skal inneholde:
- 3 prosessbilder med støttetekst.
- Endelig profilbilde med støttetekst.
- Mennesket i sosiale medier - tekst 250 ord.
Profilbilde - sosiale medier - hvordan fremstiller du deg
selv? Du skal ta et nytt bilde av deg selv som du skal bruke i sosiale
medier. Prøv å være kreativ og tenk utenfor boksen. Ikke vær redd for å
være ærlig. En del av utfordringen i denne oppgaver er at du skal bli
bevisst på hvordan du kommuniserer gjennom fotografiene. Hvordan tenker
du i denne prosessen? Hvordan komponerer du? Hva vektlegger du? Hva
forteller bildet om deg? Karakter - personlighet - virkemidler. Hvordan
kan bildet representere et tidsbilde? Hva karakteriserer sosiale mediers
måte å fremstille mennesker på? På hvilken måte kan dette brukes i
undervisning? Ca.250 ord.
Utstyr: kamera.
|
Prosessbilde. Da jeg tok det første bildet oppdaget jeg at skyggen min kom veldig klart frem på veggen bak med. Dette ville jeg bruke videre. |
|
Prosessbilde.
Her forsøkte jeg å få frem mer av profilen på ansiktet mitt i skyggen.
Jeg liker hvordan fletten i håret ikke ses på bildet av meg, men vises
godt igjen i skyggen. |
|
Prosessbilde.
Jeg ønsket å få litt mer farge enn hva de forrige bildene hadde. Her
liker jeg hvordan både fargen og mønsteret vises igjen på meg selv. |
|
Profilbilde. Her
liker jeg hvordan filmen skaper et fargerikt motiv på veggen. Skyggen
min danner formen som et typisk "selfie" bilde. Ansiktet mitt er farget
som rutene på veggen, og som en liten bonus så jeg i etterkant at fargen
på klærene mine går igjen i resten av bildet. |
Mennesket i sosiale medier.
I mitt arbeid med denne oppgaven brukte jeg mye tid på å tenkte på tidligere profilbilder jeg har brukt i sosiale medier. Jeg gikk gjennom bildene og prøvde å se om det var noe som alle bildene har til felles. Det jeg oppdaget var at jeg har mange bilder som viser hva jeg til ulike tider har holdt på med,som for eksempel skitur i påsken, fisketur på sommeren, konsertopplevelser, reiser etc. Flere av bildene mine kan jeg kalle «tulle» bilder, der jeg gjør meg til eller finner på noen sprell. Noen av bildene er jeg alvorlig på, noen er smilende, andre ler jeg på. Og skal jeg være helt ærlig så er vel den røde tråden at alle bildene vil jeg anse som bilder jeg har vært «heldig» med. Ingen av bildene viser hvor fæl jeg kan se ut når jeg akkurat har våknet, eller når jeg er stuptrøtt på kvelden, eller rett og slett sitter i mine egne tanker og ikke tenker på hvordan jeg ser ut. Bildene forteller stort sett om oppturene i livet. De situasjonene jeg vil fortelle om til venner og kjente.
Profilbilder kan representere et tidsbilde ved at vi ønsker å fremstille oss på best måte slik vi er i nåtiden. Klær, frisyrer, trender, sivil status endrer seg i større og mindre grad gjennom livet. Vi går igjennom forskjellig epoker i eget liv, der interesser og livsstil styrer vårt fokus.
Sosial medier fremstiller mennesker i fragmenter. Det er kun deler av livet som blir presentert, ikke en helhet. De fleste mennesker ønsker å vise seg fra sin beste side. I sosiale medier kan en velge selv hva en ønsker å dele med omverdenen og hvordan en vil fremstå. Profilbildene vi legger ut på sosiale medier viser ofte et glansbilde av oss selv og vår statur. Disse bildene kan sammenlignes med portrettene en fikk malt av seg selv hvis en ser tilbake i kunsthistorien. I undervisning på skolen kan elevene jobbe med å komponere et bilde av seg, med utgangspunkt i gamle portretter der hver enkelt elev må sette seg inn i hvordan de ville fremstilt seg selv på den tiden. Deretter kan elev komponere et bilde der de skal være ærlig i fremstillingen av seg selv i nåtiden. Denne oppgaven vil kreve mye av elevene, men kan være med på å få elevene til å tenke på hvilke signaler de sender ut i sosiale medier, i tillegg til at de blir mer bevisst på hvor fragmentert denne fremstillingen er.
Del 4:
Dokumentasjonen skal inneholde:
- 3 prosessfoto med støttetekst.
- Foto av ferdig tegning med støttetekst.
- Didaktisk del: drøft egne tegneerfaringer opp mot essayet "Tegning et genialt universalspråk". Ha fokus på eleven og fagdidaktikk. Ca. 500 ord.
Tegneaksjoner i stort format (gjennomføres under samling).
Utføre tegneaksjoner på stedet. Digital dokumentasjon. Hva opplever du
ved å tegne på denne måten? Hvordan kommer du til uttrykk gjennom
tegningen?
Utstyr: kull, graffitistift, pastellkritt og papir på rull.
|
Bevegelsestegning. 1 minutt. Kull |
|
Konturtegning. 5 minutt. Kull |
|
Medstudent er modell. |
|
Valgfri teknikk. 15 minutt. Kull. Her har jeg brukt kullet på ulike måter, for å få frem forskjellige streker. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar