Når du tegner, blir hver strek du lager, elementer som du
bygger tegningen din med. Det er avgjørende for utseende på tegningen, hvordan
du former streken. Hvordan du holder redskapet, hvilket redskap du bruker,
hurtighet, kraft og type papir vil påvirke streken du tegner.
Kull
Trekull er et av de eldste tegnematerialene. Det produseres
ved at man gløder kvister ved høy temperatur i lufttette beholdere. Treet blir
forkullet, men kvistene er fremdeles hele og klare til bruk. Den vanligste
formen av kull lages av treslaget pil.
Kullets egenskaper og uttrykk er avhengig av hvordan det
legges på. Kullet blir også påvirket av underlagets struktur. En kan oppnå
mengder av valøreffekter. Ved bruk av papirstubb kan en skape jevne overganger,
eller få frem høylys ved bruk av knetgummi.
Kroki
Kroki er en tegneøvelse som består av å lage raske skisser.
Man skal prøve å gjengi et hovedinntrykk av motivet på kortest mulig tid. Det
er viktig å ha fokus på motivet, men små glimt ned på arket.
Bevegelsestegning
Tegningen er tegnet raskt og uavbrutt med sammenhengende
strek. Her kan en prøve å ikke løfte kullstiften fra arket. Dette er en øvelse
for å varme opp tegnehånd og øyne.
1 minutt |
Konturtegning
Kontur er omrisset av en figur eller form. Det er utsiden
eller overflaten av motivet vi er konsentrert om. Vi tar med det viktigste og
utelater resten. Du tegner det du ser idet du ser det.
5 minutt |
Valørskala
Valørskala fra hvitt til svart. Kullet kan brukes på mange
forskjellige måter for å oppnå forskjellige streker og valører. Konturen kommer
tydelig frem og bildet får dybde. Variasjonen av grove, kraftige streker og
tynne, svake streker skaper form og illusjonen av rom.
15 minutt |
Drøfting av egne tegneerfaringer opp mot essayet Tegning et genialtuniversalspråk av Knut M. Nesse (billedkunstner og pedagog).
Knut M. Nesse skriver i sitt essay at det har dannet seg en
oppfatning av at tegning er noe som bare kunstnere, arkitekter, designere og
andre «proffer» driver på med. Som lærer hører en ofte utsagnet «jeg kan ikke
tegne». Dette kan for all del være rett, men som Nesse påpeker er det på grunn
av at de ikke har lært det. Ungdomsskolealderen er ofte preget av en
selvkritisk holdning og større sosial bevissthet (Haabesland & Vavik, 2000 , s.175). Nå er elevens fokus på resultatet, hvordan det ser ut,
ikke på engasjementet og arbeidet som er lagt ned. Her ser en hvor viktig det
er at forutsetningene for læring ligger til rette. Gode lærere som bruker fantasien,
eksperimenterer og skaper kan påvirke elevene til også å være kreative. Lærere
må ha kunnskap om elevene, det fysiske miljøet, materialer, redskaper og
teknikker for å best mulig kunne motivere og inspirere til skapende arbeid.
Trygghet og tillit i klasserommet er viktig for at elevene skal
kunne slippe tidligere tegneskjema og utforske nye skjema. Aktiviteter der
prestasjoner og evner ikke spiller inn, som blindtegning, er gode å bruke. I
tillegg er dette øvelser som vil fremme tegneferdighetene. Å tegne der du ser
er vanskelig for mange i denne alderen. Ønsket om et «fint» resultat
overstyrer. Å få elevene til å slippe denne tanken krever mange runder med
øvelser. Når elevene klarer å gjennomføre blindtegning uten å måtte kikke ned på arket, er det mange
sperrer brutt. Her vil det være naturlig å gå videre til for eksempel
konturtegning og kroki. Elevene er nå mer bevisst på å se på modellen enn å se
på arket. Min opplevelse etter å
både ha tegnet etter modell (på samling) og der jeg så meg selv i speilet, er
at jeg er mye mer kritisk både til eget utseende og tegningen når jeg tegner
meg selv. Tegningen går lettere når jeg tegner etter modell. Jeg har mer fokus
på å tegne det jeg ser, uten å bli «forstyrret» av tanken på hvordan jeg
oppfatter meg mitt eget bilde. Elevene kan få utforske ulike materialer, og tegneredskaper. Som lærer må en
også være bevisst omgivelsene. Rommets utforming, tid på dagen etc. kan være
med å påvirke elevenes tegneopplevelser.
Å tegne etter modell kan være en måte å stimulere visuell
oppmerksomhet på (Haabesland & Vavik, 2000, s.157). Dette kan igjen fremme elevenes evne til kreativ
tenkning. Nesse sier at tegning er påvist å være både kreativitetsbevarende og
kreativitetsfremmende, alt etter hvor aktivt tegning praktiseres. Kreativitet
innebærer vilje eller evne til å skape noe nytt. Noe nytt, ikke bare i form av
en gjenstand eller et bilde, men også på et mer abstrakt plan. Hjernehalvdelene
våre bearbeider informasjon på forskjellig vis. Venstre halvdel uttrykker seg
verbalt, mens høyre reagerer gjennom kroppen og følelsesmessige uttrykk (Gullberg, 1995, s.159). Alle skolefag har ansvar for å utvikle elevenes
kreativitet (Nielsen, 2009, s.24). Det er altså helt nødvendig at elevene kan tenke
kreativ, kunne forestille seg ting, i flere fag enn de estetiske. Tegning er et
redskap en kan bruke for å forklare ideer, eller til å hjelpe deg til å se muligheter i en ide.
Kilder:
-Løvstad, Å. & Strømme, L. (2006). Design og håndverk Grunnbok vg1. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
-Smith, R. (2.rev.utg., 1.opplag 2006). Kunstnerens håndbok. Damm.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar